Thursday, May 28, 2009

sapa makan cili diek terasa pedas

*** copy dr blog encik suami..

2 hari lepas aku dengar hot fm discuss pasal hutang. Pastu ada perunding kewangan ker pegawai pengurusan kewangan tel cakap lelaki lebih banyak yang di istihar muflis dan lelaki lebih kurang bijak membayar hutang berbanding perempuan. Yer ker? Atas beberapa fakta menarik dan faktor pengalaman ada yang menyokong. Tapi macam tak jer kan? Aku rasa tak juga. Tak semua lelaki tidak serius dalam membayar hutang dan macam tu jugak perempuan.

Ada kemungkinan ianya benar tapi kalau diperhatikan perempuan pun liat sebenarnya bayar hutang. Macam member2 yang buat pinjaman PTPTN. Ramai la jugak yang pompuan tak bayar lagi, dalam makna lain BELUM mula pun bayar hutang. Yer tak? Dan macam tu la jugak lelaki. So tak boleh la letakkan sesapa yang liat membayar hutang. Macam mana plak MUFLIS? Sama gak la. Bukan sebab lelaki. Tapi kebanyakan LOAN sering atas nama seorang jer. Letak nama seorang dan sure2x nama suami. Alasannya macam biasa la, kalau sorang tak dapat bayar..sorang lagi takkan di istiharkan MUFLIS. Betul tak? Tak pun kalau nama seorang jer lagi seorang boleh letak kat lagi satu lagi hutang. Dan masalahnya bila salah satu terpancit. Betul tak?

So tak boleh la tunding jari dekat sapa yang lebih banyak berhutang. Dengan dunia yang lebih mudah melalui kad kredit dan debit card..kena la banyak2x beringat. Aku punya cara senang jer sebab aku memang tak suka hutang piutang ni. Caranya...

1. Kalau benda tu harganya bawah 5k aku akan usaha beli cash. Paling tak dalam 2/3tahun jer kesabaran. Tapi untung sebenarnya. Dalam masa 2 tahun jer mesti ada yang lebih canggih atau barang yang kita nak beli dah turun harga. Dan yang paling PENTING dalam tempoh tu kita dapat menilai semula barang yang tu memang perlu atau tidak.

2. Dan untuk nilai yang sama juga, 5k aku akan pastikan aku ada 150 - 200%. So, bila beli jer mesti ada lagi duit untuk simpanan. tak der la habis terus.

3. Simpan duit untuk masa SALE. Ini yang cina buat sebenarnya. Dan aku pun buat jugak walaupun aku bukan cina.

4. Jangan terlalu menyimpan duit tanpa digunakan. Sebabnya ini pun menggalakkan hutang. Tak percaya buat la. Nanti akan malas bayar hutang dan akan bertambah2x hutang.

5. SABAR (ini paling tak tahan)

Hmmm...aku buat ni jer elakkan berhutang. Tapi ada jugak la hutang. Macam rymah memang tak mampu la nak bayar cash. Tapi bukan susah nak kenal orang berhutnag ni. Kalau tak percaya try tengaok.

"Orang yang suka dan liat bayar hutang ni dia akan terlalu seronok sangat bila masuk gaji. Dia bukan nak bersikap..bila nak masuk gaji yer. Tapi, EIIII...tak sabarnya nak masuk gaji lusa. Orang ni memang banyak hutang dan cukup liat nak bayar."

Ha..ha..pendek kata.. Cubalah jangan berhutang tak kira lelaki atau perempuan. Prinsipnya mudah saja. Bersabar...dan tak semua yang kita idam akan kita dapat dan jadi milik kita.


*************

part atas ney aku plg terasa ney.. haishhhh!!!~~~ wahhh..
pndai ye encik suami ney.. awak nye contoh tu, berdasarkan isteri yg comel awak ney ke? uhuk2..

aku mmg pakai CC, encik suami x pakai.. mmg aku taw, encik suami pndai sgt2 simpan duit.. mcm aku, ape aku nk sume aku beli.. tp aku baya utang taw.. now utang yg ada CC (byk gune gak ms nk kawen aritu..), kete ngan rumah.. tu je la.. owh lupe, PTPTN.. aku bayar gak PTPTN.. tp x byk mcm yg di cadangkan.. hikhikhik.. suke2 aku nk baya bapa.. =P~

mcm aku plak, cr aku belanja..

1) aku akan cr sebyk mana kedai, and compare harga.. aku ney suke online shopping, sbb jarang nk g jalan2 cr barang.. so, aku akan cr mana2 blogshop yg jual brg aku nk tu..

2) aku ade letak budget.. cth klu kain x boleh lebih rm150, aku akan cr within the budget.. klu dpt murah lagi, aku amek 2.. akakak.. =P~

3) klu still x memenuhi ciri2 tu, aku beli brg lain pulak.. hehehe..

4) sebulan da budget da bapa nk blanje.. and ape nk beli.. klu x de, aku x berdiam diri.. aku akan tgk list yg bulan depan nye pulak..

5) yg penting, kene beli.. sebagai theraphy bahawa aku keje bukanlah sesuatu yg sia2.. i have to reward myself once a month for the hardwork.. even if it's just mcdonalds' ice cream.. =)

kesimpulan, jgn la ikut cara aku berbelanja.. aku klu x beli apa2 dlm ms sebulan tu, aku rs mcm loser.. aku rs mcm "apa nk beli ney....." ha mcm x tenteram la hidup.. tu psl ttiap bulan, msti ada at least satu parcel utk aku dkt opis.. smpai aku naik malu.. hehe.. pasney, gune alamak opis encik suami la pulak.. muleh ke yang? hehe.. =P~

2 comments:

lina said...

yeee setuju ZURA bukanlah contoh yg baik ihiks..... jgn ikut ZURA ikut kak ina...kita belanja duit laki kita...duit kita simpan banyak banyak huuuuuu everythings cash no hutang uhukssss padanlah ngan usia pun
wey mana resepi ayam tipu eh?
(gelak geli hati sambil tutup mulut nih)....

hapPY zuRa~~ said...

ahahha.. hampeh je kak ina.. x pe2.. nnti umur zura 40++ jugak, zura beli sume cash.. jgn jelez woo.. hehehe.. (zura pun gelak smbil katup mulut.. hikhik..)