Sunday, April 3, 2011

Pengalaman itu..

Assalamualaikum..

dapat jugak buka internet.. selalu dpt juga buka.. bila update kejap status dkt fb, encik kecik dah bangun.. kali ni, x taw la sempat ke tidak buat post ney.. hehe..

nk cerita sikit pengalaman bersalin haritu.. saya tau bukan ada org baca sgt blog ney.. tp saya saja nk simpan kenangan melahirkan anak pertama.. cinta hati saya.. :)

saya dan encik suami pergi Pearl Maternity Hosp on 16th Feb.. EDD yg Dr Rosita bagi is on 15th.. bila dah lewat sehari, dia suruh masuk hospital terus.. tp EDD yg nurse n doc kerajaan bagi is on 19th.. so saya fikir maybe it's not time yet.. so saya ckp dgn encik suami, saya nk tunggu.. masa dkt PMH tu, doc ckp mmg kene induce lah.. then, kalau x buka jalan baru operate.. seriau jugak dengar kn? sbb saya berharap segala2nya normal.. sakit secara normal dan bersalin juga secara normal..

bila balik rumah, seminggu lebih duk mcm tu juga.. x rasa apa.. buat kerja mcm biasa.. so on 19th tu mmg dah kena warded la.. sepanjang x sakit tu, macam2 saya doa.. ye la, saya takut sgt jadi apa2.. saya redha dengan apa aja Tuhan nk bagi dkt saya.. bersalin dkt mana pun saya dah x kisah.. mana aje yg encik suami nk bawa, saya ikut.. bila kena tahan ward, proses induce pun di jalankan sehari selepas tu.. org katil sebelah, katil depan semua dah silih berganti.. saya masih belum sakit.. org ckp, dah malam akan rasa sakit.. punya saya x boleh tidur.. dengan tgk org menangis tahan sakit, org mengerang.. nyamuk lagi.. hehe.. malam tu, pukul 2 pagi saya tertidur smpai pagi.. maknanya, x sakit lah tu.. hehe..

the next day, masuk 2nd ubat.. sakit juga lah bila doctor check bukaan jalan.. tp masih boleh tahan.. bila masuk 2nd ubat, still x rasa sakit.. bila duduk dkt ward, tgk org sakit, saya pun teringin nk buat2 sakit.. tp x taw pulak mcm mana rasa sakit tu.. so, saya pun jalan2 dlm ward konon2 nk cepatkan bukaan jalan.. bila specialist dtg ward round, saya ckp dgn dia.. saya nk operate kalau jalan masih belum buka.. malam2 saya menangis.. macam2 yg saya fikir.. atas nasihat kakak saya yg merupakan seorang doktor jugak, dia suruh saya request utk operate.. bila fikir dan minta pandangan encik suami, kami pun decide utk operate hari tu jugak.. nasib baik kakak saya ckp pagi2, sebelum breakfast.. so, saya x bf pun pagi tu.. kalau x, kena tunggu lagi sehari la jawabnya..

disebabkan labour room penuh, saya di tolak ke ward kecemasan utk operate.. doctor dkt situ marah2, kenapa saya opt for operation.. dia x tahu perasaan saya mcm mana.. n di sebabkan saya bukan in this field, saya pun x taw mana yg patut saya buat.. masa tu dah 11 hari post date which is a bit lama baby dkt dlm.. ECG just utk pastikan baby bergerak.. dah la dia suka tidur.. hehe.. masa tu saya mcm, nk marah lah, x kesah dah.. saya nk jmpa baby.. bila doc bius dah terangkan semua, terasa kecut perut sikit.. tp sbb semangat nk jmpa baby, saya kuatkan hati.. dan berdoa semoga semuanya berjalan lancar..

masa operate, boleh rasa doc potong perut ney selapis demi selapis.. tp x rasa sakit.. cuma rasa ngilu2 je.. bila dah siap semua, terasa mcm doc nk keluarkan sesuatu dr perut.. bila dah mcm agak lama, terdengar suara doc ckp.. "kenapa susah sgt nk keluar baby ney? panggil peds, ada difficult delivery.. suruh standby kalau emergency" ya Allah! mmg saya menangis sgt2 masa tu.. saya teringat ayah saya ckp "angah kena sabar.. baby tengah buat perjanjian dgn Allah.." masa tu saya sedih sgt2.. x habis2 saya berdoa, "aku redha atas segalanya ya Allah.." mmg masa tu saya berserah pada yang satu.. apapun yg terjadi, saya redha..

dlm 10 minit di godek2.. saya dengar suara baby menangis.. Alhamdulillah.. syukur ya Allah.. airmata saya x berhenti dari tadi.. bila saat baby di letakkan atas bahu saya, dia pandang saya.. tepat dkt mata saya.. terkejut juga sbb mcm dia nampak je.. hehe.. terus hilang ucapan yg saya nk beri pada dia.. yg keluar hanyalah "haqim umi.. alhamdulillah.. umi sayang haqim.." berminggu2 saya sediakan dialog.. igt nk bagi salam dekat dia, terus lupa.. :)

saya masuk dlm OT pukul 12.30pm and keluar pd 1.45pm x silap.. org pertama yg saya nmpak, encik suami.. siap senyum2, ckp2 dgn saya.. lepas di tolak ke ward, baru lah nampak mama, ayah, adik pastu mak pun dtg.. senyum2 je saya..

the rest, malas nk cerita.. hehe..

tu la pengalaman 1st saya.. kesimpulan, saya masih belum merasa mcm mana org sakit bersalin.. x pa lah kalau bukan kali ni.. janji saya dah jd umi sekarang.. syukur Alhamdulillah.. nnti saya letak gambar haqim.. banyak sebenarnya, cuma x transfer ke lappy lagi.. okay la, encik kecik dah bangun.. til then.. daaa~~

4 comments:

*SiRibenMerah said...

x pe zura.. next time adik haqim nnt ko rasa camne pengalaman tuh... terharu aku baca citer ko.. isk isk isk... bila lah aku nk merasa nikmat melahirkan dan jd ibu..
apepon, jg anak ensem kamu baik2.. pastikan dia dididik utk tidak mengahancurkan hati wanita.. saya risau sbb dia ensem sgt.. hehehehe..


*hugs n kisses to him n his umie..*

Anonymous said...

http://bvlgarigirl-sebenar.blogspot.com/

Kenari Putih said...

Sedih n gembira baca entry ni. Yela, takpa apa2 pon baby kita selamat dilahirkan kan.. :-)

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)