Tuesday, March 3, 2009

sedekah



"Sedekah adalah untuk orang-orang fakir (yang memerlukan), dan orang-orang miskin, dan yang beramal terhadapnya, dan orang-orang yang hatinya disatukan, dan memerdekakan hamba-hamba, dan orang-orang yang berhutang di jalan Allah, dan musafir; begitulah ketentuan Allah, dan Allah Mengetahui, Bijaksana," (9:60).

ye.. amalan sedekah.. aku kn, slalu jelez ngan encik suami.. sbb die suke bsedekah.. x kire dkt mane.. dlm poket sntiasa ade duit, utk sedekah dkt org yg memerlukan.. slalu kitorg g psr malam kn, msti diek sedekah dkt org2 yg memerlukan dkt situ.. klu x byk pun, at least rm1.. and diek x kedekut.. sepanjang jalan dkt psr mlm, diek akan seboleh2 pergi setiap lorong, utk cari org yg duduk tepi jalan tu.. yg aku perasan, ade la dlm 5-6 org.. akan he will not fail giving them even rm1 per person everyweek.. aku bangga ngan diek.. but at the same time, aku jeles.. kenapa aku x ikut ape yg diek wat.. dlu, alasan aku, susah nk keluarkan duit.. yela, ngan handbag, patu nk keluarkan purse, patu klu x de duit pecah.. mcm mane?


aku pnah ckp dkt encik suami psl tu.. diek ckp "tu sbb abi simpan duit syiling n duit rm1 dlm wallet.." yes, he is so nice.. aku ney? hnye tau bg alasan je.. teruk nye aku ney kn?

so, aku berazam aku pun nk bersedekah.. x cukup bg zakat gaji bulan2.. aku nk sedekah dkt org yg memerlukan.. mudah2an aku pun jd mcm encik suami.. diek klu g masjid pun, confirm akan bwk duit utk masuk dlm tabung masjid.. huu.. malu nye aku.. =(

No comments: